Allting började på fotbollsplanen
När Micael som ung spelade fotboll blev han alltid vald till lagkapten. De andra spelarna tydde sig på ett naturligt sätt till honom för att prata och få råd. När han tidigt började arbeta inom försäljning var han aldrig ”den där stjärnsäljaren”. I stället tänkte Micael på helheten: ”Det här kan man ju göra lite smartare, lite bättre”.
Hur kom du in på det här med coaching?
– När Karin Moberg rekryterade mig som säljare till Telia på 90-talet. Efter en kvart var jag ledare för ett säljteam. Det var då jag stötte på GROW-modellen för första gången. Alla pratade om att det coachande ledarskapet skulle införas men ingen visste riktigt vad det var. Jag sökte mig högre och högre upp och satt till slut och diskuterade detta med HR-chefer i ledningen. Jan Alriksson och tränaren av OS-ledarna Olle Anfelt var lite av pionjärer när det gällde att använda GROW-modellen. Efter att Jan och Olle utbildat mig började jag coacha ledningsgrupper enligt det koncept som de hade tagit fram. Där började en spännande resa.
Micael Corneliusson berättar om InsideOut Coaching.
När kom du i kontakt med InsideOut Development?
– När jag klev in på Franklin Covey 2009 och började jobba mer strukturerat med coaching. 2014 bar det av till Salt Lake City där jag blev certifierad som InsideOut Development-coach och träffade grundaren Alan Fine. Det som gjorde starkast intryck var att Alan precis som många andra framgångsrika människor håller sig till en enkel idé som de slipar till fulländning.
Vad är det bästa med att jobba med GROW-modellen och InsideOut Development?
– Det bästa är de där ögonblicken när det lyser till i folks ögon. Det är de stunderna jag lever för. Genombrotten. Sekunden när någon inser att ”wow” det är det här jag ska göra. När de känner ”The flow”. Och att det är möjligt även i den tempofyllda vardagen. Med hjälp av strukturen kan gruppmedlemmarna hjälpa varandra och skapa de bästa förutsättningarna för arbetet och en miljö där företaget håller ihop. Det handlar om transport av energi, som transmissionen i en bil när kraften från motorn överförs och får hjulen att snurra. GROW gör det effektivt. Det är oljan i maskineriet som driver verksamheten framåt.
Kan du nämna något exempel på ett sådant ögonblick?
– Det finns många, men låt mig ta klassikern ”Har du en minut?”. En säljchef på ett IT-bolag hade gått kurs hos mig. Hennes tillvaro såg ut så här: Alltid ont om tid. Mitt i hennes ad hoc-tillvaro där allting plötsligt ställdes på ända kom marknadschefen in och pratade bort en kvart och så visste hon inte var hon var någonstans: ”Han pratar sönder mig och ger mig tre, fyra uppgifter till. Han har ingen uppföljning eller någonting”.
Säljchefen tog upp frågan på nästföljande ledningsgruppsmöte: ”Nu när vi har gått den här utbildningen så kommer jag att ställa frågan till er när ni kommer in i rummet och undrar om jag har någon minut: – Vad vill du ha ut av den ’minuten’?
Dagen därpå när marknadschefen som vanligt kom in och ställde sig i dörröppningen så tittade jag bara på honom. Det räckte. Han sa:– Ja, just det. Vad ville jag med det här samtalet?”
Efter det började de ha en helt annan dialog. Rätt fråga förändrade allt.
Så varför ska företag anlita Magokoro för att coacha sina medarbetare, team, chefer och ledningsgrupper?
Därför att de får fokus och engagemang på de viktigaste målen. Och att de kan uppnå det FLOW som gör att de kan prestera på toppen av sin förmåga.